Itärallin lyhyt historiikki

Itäralli 60 vuotta

 

Elokuussa 1963 ajettiin ensimmäinen Itäralli. Se oli ensimmäinen Suomen parhailla ralliteillä Pohjois-Karjalassa tehokkaasti ja jämäkästi järjestetyistä Itäralleista. Jatkoa seurasi heti seuraavana vuonna ja jo vuonna 1965 Itärallille myönnettiin SM-arvo. Hieno tunnustus oikein tehdystä työstä. Samana vuonna aloitettiin yhteistyö Kuopion Ua:n kanssa. Yhteistyön ansiosta Itäralli pysyi SM-kilpailuna myös seuraavat vuodet. Itäralli profiloitui nopeaksi ja vaativaksi rallikilpailuksi, joka ajettiin kesäkuun alussa.

Yhteistyö päättyi vuosikymmenen lopulla ja Joensuun Ua jatkoi Itärallin järjestämistä omin voimin. Hyvin järjestetyt kilpailut olivat päättäjien muistissa ja SM-arvo myönnettiin jo vuoden 1970 Itärallille. Muutaman kansallisena kilpailuna järjestetyn Itärallin jälkeen SM-arvo saatiin vuonna 1974 uudelleen Joensuuhun. Samoihin aikoihin muuan Tuupovaarasta kotoisin oleva nuori mies alkoi saada nimeä rallikilpailuissa. Ari Vatanen näytti nopeutensa taistelemalla vuoden jo 1974 Itärallin voitosta tasaväkisesti Hannu Mikkolan kanssa. Silloin voitto jäi saamatta, mutta ensimmäinen Arin neljästä Itärallin voitosta tuli seuraavana vuonna.

1980 -luvulla Itäralli ajettiin joka toinen vuosi. Vuoden 1981 Rallin maailmanmestari Ari Vatanen voitti Opel Manta 400:lla vuoden 1983 rallin. Nelivetoisten autojen tulo rallikilpailuihin muutti koko rallimaailman. Antero Laine oli ensimmäinen nelivetoisella autolla Itärallin voittanut kuljettaja kun hän otti Audi Quattrollaan voiton vuonna 1985.

1990 -luvun alun lama vaikutti myös rallikilpailuihin. Itäralli järjestettiin edelleen joka toinen vuosi. Osa kilpaiuista oli kansallisia ralleja, mutta vuosien 1992 ja 1997 Itärallit olivat yleisen luokan SM osakilpailuja. Marcus Grönholm otti voitot kummallakin kerralla.

2000 -luvun alussa Joensuun Ua keräsi voimia. 2003 oli kulunut neljäkymmentä vuotta ensimmäisestä Irärallista ja sen kunniaksi Itäralli palasi rallikalenteriin taas SM arvoisena kilpailuna. Sama arvo kilpailulla oli myös seuraavana vuonna. Suuri muutos Itärallin historiassa koettiin vuonna 2006 kun Itäralli ajettiin ensimmäisen kerran talvirallina ja vuonna 2009 taas talvisena SM-rallina.

Talvisten Itärallien tarina jatkui 2010 luvun alkupuolen. Eteläisessä Suomessa oli talvisin huonosti lunta ja Pohjois-Karjalassahan sitä aina riittää. Siksi Itäralli oli SM -sarjan talviosakilpailuna vuosina 2010, 2013 ja 2014.  Seuraavana vuonna Itäralli palasi kesäkilpailuksi. Parin vuoden jälkeen oli taas vuorossa talvinen SM -Itäralli kuten myös 2019 ja 2020. Itärallin ensimmäisen ulkomaalaisen ajaman voiton otti Takamoto Katsuta Toyota WRC:llä talvella 2019.

Vuonna 2022 Itäralli oli taas tutulla paikallaan kesäkuun alussa, nyt F-Cupin osakilpailuna. Rallin päättänyt Mehtimäen yleisöerikoiskoe ihan Joensuun keskustassa oli menestys. Viikko ennen juhannusta 2023 järjestetettävä 60 vuotisjuhla-Itäralli on neljäskymmenes itäralli ja SM -osakilpailu. Se aloitetaan Mehtimäen yleisöerikoiskokeella.


Kirjoittanut Heikki Salmén

Itäralli-kirja

Kirjassa käydään läpi Itärallin 60-vuotinen historia. Kirjasta löytyy tuloksien lisäksi rallin tekijät ja mielenkiintoiset ilmiöt kilpailun ympärillä.

 

Kirjan voi ostaa Kotipihaan.fi-verkkokaupasta.

© Taneli Niinimäki

Itärallin yhteistyökumppanit