Ralli – Suomalaisten menestyslaji – Nuotitus rallissa

 

Ouneva Group SM Itäralli haluaa tuoda rallin lähemmäs myös sellaiselle yleisölle, joka ei niin tarkkaan tiedä, mitä kaikkea kilpailutoiminta pitää sisällään. Toivottavasti näillä jutuilla saadaan lisää infoa ja perspektiiviä tätä hienoa lajia kohtaan. Ja totta kai toivomme, että saadaan houkuteltua katsomoihin myös uusia katsojia.

Nuotitus

Edellisessä osassa puhuttiin jo vähän reittiin ennakkotutustumisesta eli nuotituksesta, nyt olisi tarkoitus avata miten tämä homma toimii käytännössä.

Kuljettajapari ajaa reitin läpi kaksi kertaa ennakkotutustumisjaksolla siviiliautolla. Ensimmäisellä kerralla jos erikoiskoe on täysin uusi, kuljettaja sanelee tien, kuten sen näkee ja kartturi kirjaa sen perusteella nuotit. Toisella ajokerralla tehdään toisinpäin, kartturi sanelee nuotit ja kuljettaja kertoo korjaukset, jos niitä tarvitsee tehdä. Nuotit ovat monesti eri tyylisiä kuljettajaparista riippuen.

Nuotit voidaan jakaa pääsääntöisesti kahteen eri ryhmään: kuvailevat ja numeraaliset nuotit. Näiden perusteella mutkat on jaettu eri nopeusasteille ja näin kuljettaja tietää mitä vauhtia siihen voi ajaa. Kuvailevissa nuoteissa mutkan jyrkkyys voidaan määritellä esimerkiksi seuraavasti ”täys, helppo, nopee, eri, hidas”. Numeraalisissa nuoteissa mutkat jaotellaan numeroilla jyrkkyyden mukaan esimerkiksi hitaimmasta nopeimpaan ”1,2,3,4,5,6”. Numeroita voi toki käyttää myös päinvastoin, eri määriä tai joskus voi jopa kuulla, että numero tarkoittaa vaihdetta jolla mutkan voi ajaa läpi.

Nuottien toinen tärkeä osa ovat erilaiset huomiot, joita voi olla esimerkiksi ”älä leikkaa, nyppy, heittää, sido, kivi sisällä, sumppu”. Kolmas tärkeä asia nuoteissa on pituudet mutkasta toiseen. Seuraavassa osassa käydään kuljettajan ja kartturin toimintaa lisää läpi, ja pistetään myös pieni ote nuottivihkosta malliksi.

Timo Louhelainen