Ralli – Suomalaisten menestyslaji – Kuljettaja ja kartturi

Ouneva Group SM Itäralli haluaa tuoda rallin lähemmäs myös sellaiselle yleisölle, joka ei niin tarkkaan tiedä, mitä kaikkea kilpailutoiminta pitää sisällään. Toivottavasti näillä jutuilla saadaan lisää infoa ja perspektiiviä tätä hienoa lajia kohtaan. Ja totta kai toivomme, että saadaan houkuteltua katsomoihin myös uusia katsojia.

Kuljettaja ja kartturi

Edellisessä osassa kerrottiin siitä, millaisia nuotteja on olemassa. Kuljettajalle on todella tärkeää, että kartturi lukee nuotit oikeassa rytmissä ja oikeaan aikaan. Nuotituksessa kartturi kirjaa nuotit omaan vihkoonsa käyttäen erilaisia symboleja, jotka nopeuttavat nuotin kirjoitusta ja ne mahtuvat näin ollen pienempään tilaan. Hän voi myös merkitä jonkun ns. maamerkin nuottivihkon sivuun oikean nuotin kohtaan, jos käy niin, että hän ”putoaa nuotilta” eli hukkaa rytmin eikä tiedä missä oli menossa. Tällainen voi olla esimerkiksi ”punainen talo vasemmalla”.

Tässä esimerkki siitä miltä kartanlukijan nuottivihkon teksti voi näyttää: VT 50 n 150 OH 100 VE K. Kartanlukijan luettuna se kuulostaisi tältä ”vasen täys 50, nyppy 150, oikee hidas 100, vasen eri kirraa”. Ja sama suomennettuna, vasemmalle kääntyvä mutka, jonka voi ajaa täysillä ja sitä seuraa 50 metrin suora, jonka jälkeen on nyppy ja 150 metrin suora. Oikealla kääntyvä hidas mutka, jonka jälkeen 100 metrin päässä vasen keskijyrkkä mutka, joka kiristyy. Kiinnittäkäähän ensi kerralla huomiota, miten nopeasti nuotit luetaan, kun katsotte rallivideota tai ohjelmaa.

Kuljettajan ja kartturin yhteistyö on todella tiivistä. Monesti kartturi jää pienemmälle huomiolle kilpailuissa, vaikka molemmat ovat käytännössä samalla viivalla, kun tarkastellaan lopputulosta.  Kuljettajalla täytyy olla täysi luotto kartanlukijan toimintaan, jotta hän voi keskittyä pelkästään ajamiseen. Nuottien lukemisen lisäksi kartanlukija huolehtii koko kilpailun ajan, että kuljettajakaksikko on oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Jokaisen erikoiskokeen alussa on aikatarkastusasema, johon kilpailijoille on määrätty tietty minuutti (ihanneaika), jolloin heidän pitää siihen tulla. Esimerkiksi, jos ihanne aika on 10.22, täytyy kilpailijaparin olla siellä 10.22–10.22.59 välillä. Myöhästymisestä tai liian aikaisesta saapumisesta tulee aina aikasakkoa.

Timo Louhelainen