SM-Itärallin valmistuminen hyvässä vauhdissa

Maakunnan upeat rallitiet ovat jälleen päänäyttämönä, kun rallin SM-sarjan kolmas osakilpailu Itäralli kaasutellaan maaliskuun alussa.  Suomen rallikärki ja oman maakunnan ralliässät pääsevät nauttimaan vauhdikkaista ralliteistä ja isosta rallitapahtumasta. Rallipiireissä Itärallilla on vahva asema ja tänäkin vuonna Joensuun Urheiluautoilijat odottavat kilpailijoita ja huoltoryhmiä sankoin joukoin mukaan.

Itärallia on ajettu vuodesta 1962 saakka ja useimmiten se on ollut SM-osakilpailu. Alussa ralli järjestettiin yhdessä Kuopion UA:n kanssa ja silloin reitti kiersi myös maakunnan länsiosissa. Vuonna 1979 ralli ajettiin ns. pitkänä eli erikoiskokeita oli yli 20. Samana vuonna Joensuun UA:n Veli Hirvonen ja Markku Repo ajoivat ykkösryhmän Suomenmestaruuteen.

Monet Suomen rallihuiput ovat osallistuneet Itäralliin. Voittoon ovat ajaneet mm. Ari Vatanen, Markku Alen ja Marcus Grönholm. Monelle autokunnalle ralli on ollut myös suuri seikkailu ja se on saattanut päättyä myös ojan väärälle puolelle.  Siitä huolimatta ralliin tullaan yhä uudelleen.  Itärallin taika on lujasti kiinni rallin harrastajissa.

SM-Itäralli on perinteisesti ajettu kesäkilpailuna yleensä viikkoa ennen juhannusta, mutta vuodesta 2008 lähtien kilpailu on ajettu talvella. Kuitenkin vuonna 2015 saatiin nauttia kuuman kesän pikataipaleista.

  • Rallin SM-sarja on elänyt monenlaisia vaiheita. Aiemmin järjestäjäksi kutsuttiin kokeneet, tutut ralliseurat ja ajankohta saatiin päättää itse. Viime vuosina rallisarjan profiili on muuttunut ja varsinkin kesäkilpailun järjestäjäksi on monia halukkaita.  Vaikka kesäkisa olisi meille mieleinen, onnistuu talvirallikin meillä kokemuksen turvin, kertoo kilpailun johtaja Mika Väänänen.

Tänä vuonna rallin reitti on kokonaisuudessaan 290 kilometriä, joista erikoiskokeita 100 kilometriä. Erikoiskokeet ovat tuttua pohjois-karjalaista tyyliä eli vauhtia ja vaikeusastetta riittää. Uutta rallissa on ensimmäinen jakso, joka kiertelee Joensuun pohjoispuolella, missä rallia on ajettu yli 20 vuotta sitten.

  • Olemme saaneet nyt käyttöömme uusiakin teitä, joten vanhoilla nuoteilla ei ihan pärjää.

Toisella jaksolla on tutumpaa tietä, mutta korkeuserot ja tien luonne pistävät tiukalle kuljettajat ja kaluston. Päivän kruunaa 36 kilometrin ”vuoristorata” erikoiskoe, valottaa ratamestariryhmä Heikki Hassisen johdolla.

Ralli SM-sarjassa ajetaan neljässä luokassa. Nelivetoisten SM1 luokassa kaasutellaan tehokkaimmilla ajokeilla ja tutut Mitsubishit ovat tehneet tilaa uusille R5-luokan kilpureille Skodan, Citroenin ja Peugeotin johdolla. Viime vuonna Alavuden UA:n Teemu Asunmaa syrjäytti valtaistuimeltaan kokeneen Karkkilan UA:n Juha Salon, mutta tänä vuonna kortit jaetaan uudelleen ja voitosta käydään varmasti kova taisto.

SM-luokkien lisäksi mukana ovat Cup-luokat V1600 sekä tehokkaille 2-vetoautoille. Lisäksi löytyy luokka myös uudemmille WRC-autoille. Lisäväriä tuovat muut kansalliset luokat, joissa ajaa paljon maakunnan omia edustajia.

Rallitunnelma nousee jo perjantaina, jolloin kilpailijat lähtevät tutustumaan reittiin ja huoltojoukot saapuvat kaupunkiin.  Ralli starttaa varsinaisesti lauantaina klo 10.00. Ennen kilpa-autoja ajavat etuautot, joista 0-autoa ajaa rallin maailmanmestari Ari Vatanen kartanlukijanaan kuudella vuosikymmenellä autourheilussa mukana ollut Joensuun UA:n Unto Kontro. Muuten Vatasen voittovuosi Itärallissa oli 1983, jolloin kartturina oli vaimo Rita Vatanen.

 

Arto Piiroinen