Ralli – Suomalaisten menestyslaji – Kilpailupäivän ohjelma

Ouneva Group SM Itäralli haluaa tuoda rallin lähemmäs myös sellaiselle yleisölle, joka ei niin tarkkaan tiedä, mitä kaikkea kilpailutoiminta pitää sisällään. Toivottavasti näillä jutuilla saadaan lisää infoa ja perspektiiviä tätä hienoa lajia kohtaan. Ja totta kai toivomme, että saadaan houkuteltua katsomoihin myös uusia katsojia.

Kilpailupäivän ohjelma

Kilpailupäivä alkaa yleensä melko aikaiseen aamulla ilmoittautumisen merkeissä. Kilpailutoimistossa tarkastetaan kuljettajan ja kartturin paperit, sekä annetaan yleiset materiaalit. Ilmoittautumisen jälkeen vuorossa on ovinumeroiden liimaus, jonka jälkeen auto voidaan katsastaa. Katsastus tehdään joka kilpailussa erikseen, siinä tarkastetaan mm. auton paperit, turvavarusteet ja kuljettajaparin henkilökohtaiset varusteet.

Huoltoparkista lähdetään kohti lähtöpaikkaa, joka monesti on järjestetty kilpailupaikan keskustassa, johon yleisöllä on vapaa pääsy. Lähtöalueella on usein kuuluttaja kertomassa kuka milloinkin on lähdössä. Kilpailijat siirtyvät erikoiskokeille tavallisia maanteitä pitkin noudattaen normaaleja liikennesääntöjä. Jokainen kilpailijapari on saanut järjestäjältä tiekirjan, jossa on muun muassa määrätty reitti, aikataulu, aikatarkastusasemat ja erikoiskokeet. Erikoiskokeella sitten mennään niin kovaa kuin kantti antaa myöden. Kotimaisissa kilpailuissa yhden EK:n pituus vaihtelee muutamasta kilometristä jopa 50 kilometriin. Maalin jälkeen kuljettaja pysähtyy stop merkille, jossa hän saa ajan erikoiskokeelta ja antaa mahdolliset kommentit toimittajille.

Monesti kotimaisissa ralleissa ajetaan kaksi – neljä erikoiskoetta, jonka jälkeen on huoltotauko. Nykyisin huollot suoritetaan keskitetyissä huoltoparkeissa, joissa myös kannattaa yleisön vierailla. Huoltoparkkeihin on myös ilmainen sisäänpääsy. Siellä voi nähdä suosikki kuskinsa livenä sekä sopivan hetken tullessa jopa jututtaa heitä. Aina pitää kuitenkin muistaa antaa tiimien työskennellä rauhassa, koska myös huoltotauko on ajallisesti rajoitettu ja joskus voi joutua tekemään isojakin remontteja 30 minuutin aikana.

Yleensä kotimaisissa ralleissa ajetaan alle kymmenen erikoiskoetta, joiden yhteismitta vaihtelee 100 kilometrin kahta puolta. Kilpailu päättyy maaliseremoniaan ja palkintojen jakoon joko erillisellä maalialueella tai kilpailukeskuksessa.

Timo Louhelainen